15 July 2013

Menu berbuka: Makanan kelantan

Minggu lepas 3 hari berturut-turut aku duk berbuka dengan nasi beriani je......sampaikan hubby tanya aku mengidam ke apa? aku bukan mengidam, tapi dah itu je yang nampak macam menarik....ye la, nasi kaler-kaler kan...kehkeh...

Hari sabtu kami balik umah mil, berbuka kat sana.....mil masak kari daging...siap tapau lagi untuk sahur.....kami balik malam tu jugak sebab esoknya hubby keje....so, tengah malam tu masa otw balik umah, kami singgah uptown danau kota jap.....tapi, tak shopping sangat......aku just tukar screen protector dan beli jeruk kelubi jerkk....:)

Semalam berbuka aku beli kat bazar area umah aku je.....tapi tak sempat sampai bazar pun aku singgah kat kedai mek kelantan......teringin nak makan makanan kelantan masa berbuka especially kuih-kuih kelantan....


so, ni menu berbuka aku semalam.....aku sorang je makan ni...
hubby berbuka kat luar sebab kena keje....
ada nasi kerabu, ayam percik, sira pisang dan kuih sekaya (kalo tak salah - tau makan je...nama tak ingat)

Kalau kat kampung aku, menu ayam percik wajib ada....
Sira pisang lak mesti ada sebab nenek aku selalu buat untuk jual.....nenek aku buat sedap tau.....
Kuih sekaya tu mak aku yang suka.....tapi lama-lama aku lak yang suka......



P/s: Rindu nak berbuka kat kampung.......huhuhu....



12 org syg adam:

Unknown said...

mmg rindu masakan mak!huhu..

Kakzakie Purvit said...

Biasa resepi keluarga kita memang akan kita rindui. Itu yg bila ada depan mata tak mahu lepas peluang kan aanie..

NrlAidaHml said...

wah sedapnya nasi kerabu..tak berkesempatan lagi nk mkn nasi kerabu tahun ni...hihihi..Aanie pandai buat nasi kerabu?

Kniedaz said...

best kan kalau dapat berbuka puasa di kampung huhu

JaSSNaNi said...

assalamualaikum..
mak buyong puasa camne sekarang? ada muntah2 lagi ke atau ok je sepanjang puasa ni dik? kalau akak dulu kena bulan puasa baru 1st trimester.. so hari2 muntah.. tu pun akak puasa gak.. sebab bukan akak yg nak muntah.. dia yg nak kuar .. sekadar uweeekk uweekk je.. tapi apa pun tak kuar.. memikirkan tak mau membayar banyak2 hari.. tu yg akak gagahkan juga.. :)

sorang2 kan.. bukak puasa beli je senang.. kalau akak tak boleh ler.. :) nanti kopak duit baju raya.. :P

faraherda.razalan said...

Sy pun suka gak nasi kerabu tp susah nak kena selera klu beli kat luar. Apa pun, mak punye yg sedap. Sira pisang pun mcm tu. Ngade kan?

Mst awak beli kat param KJ kan? Hehehhe~

syawalsimpsons said...

sedapnyer,..sue pon windu nak mak masak...tp tak dapek...sebab mak mmg bukak pose kat masjid..

ajumohit said...

harga maknan pun mahal benor kt bazar kan aanie, yelah rindu kat masakan mak, air tangan mak memang tak ternilai

Qhaifa Nur said...

selera memang berubah tengah pregnant ni aanie...dari tak pernah makan jadi suka pula...tak kisah kan..kan..

Jue said...

rindu masakan mak...
jue nak balik hujung minggu nie dah siap cakap menu kat mak

Unknown said...

masakan kelate mmg terbaek :)

Izan Ishak said...

izan pun suka nasi kerabu n ayam percik tu... lagi2 kalau MIL yg buat mmg best betul!

tak sabar juga nak balik kg hujung minggu ni... lama dah tak jumpa mak.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...