11 April 2013

Belajar menabung dari kecil

Aku masa kecik-kecik dulu suka menabung.....kumpul duit syiling lepas balik sekolah.....lepas tu bila dah cukup dalam RM 50-RM100, aku tukar la dengan mak aku.....tapi selalunya tak sempat cukup pun RM50, tapi aku tukar nak RM50 jugak.....kekeke.....biasa la tu...

Sekarang giliran adam pulak mengumpul duit syiling.....tapi yang bestnya dia amik syiling mama dan abahnya la sebab dia takde duit belanja lagi....

Ada satu malam tu aku dengar macam bunyi ketung ketang kat belakang aku...aku ingatkan adam duk main apa....sekali toleh belakang, dia tengah kusyuk masukkan syiling dalam tabung dia....yang bestnya amik dari purse aku lak tu....licin tu dia kutip...haha...


 malam tadi dia buat lagi....
tapi kali ni siap cakap "nak beg mama" terus pegi amik...
pastu dia usung tabung dia....
hah, apa lagi....menabung la...







hmm...dah penuh nanti nak buat apa?


Memang licin la syiling aku dia amik....kempis terus beg aku yang tak pernah gemuk nih......hahaha.....syiling abah dia yang letak kat atas meja pc pun dia kutip masuk dalam tabung.....heeee....

Seronok je dia buat keje tu.....



abaikan la dia shekshi shikit.....
adam memang suka tak berbaju......panas katanya.....

9 org syg adam:

JaSSNaNi said...

hihihi.. cerdik dia.. tapi cam haikal lak dia pilih duit kertas.. hari2 dia amik rm1.. mintak beg mama juga.. lepas tu tanya akak.. ni duit mana yg boleh haikal amik.. akak ckp yg tulis no.1 wane biru.. so itu dia amik sekeping.. simpan tabong.. tapi syiling semua dia kasi akak.. sbb dia kata mama nak guna untuk parking.. hehehe

LiYa HaNiF :: said...

sama cam qalesya le.. suka no ambik syiling dlm wallet ibu masukkan dlm tabung dia hehe...

Kniedaz said...

yani dan yana pulak suka buka tabung abah dia, amik duit, tutup tabung, bubuh balik hehehe

syawalsimpsons said...

pandai menabung ni

Qhaifa Nur said...

menabung dari kecil baguslah adam ni...

Kakzakie said...

Bagus tu aanie. Biarkan dia tanam minat ini. Jgn ajar dia keluarkan bila dah pennuh terus masuk a/c Adam. Lama-lama dia jadi kebiasaan..

~MommyAida~ said...

samalah dengan Aqil jugak..suka sangat masukkan duit dlm tabung..Nasib lah Daddy dia tak suka simpan duit syiling dlm wallet, so duit daddy la yg abis..hihih..pandai adam..teruskan Menabung ye syg..nnti bleh bli toys..hihihi

Cho Zila said...

baguihler menabungtu tapi kena mintak tau ngan mama dan papa dulu.. ... nanti nak beli per yerk...

Alin Marlini said...

bagus...anak2 kak alin pun suruh menabung. Tapi Qayyum lg cermat,...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Mama & Abah

Adam Hakeem

Our Baby