05 August 2011

Pasar Ramadhan

pic from google

Setiap tahun Pasar Ramadhan (param) mesti meriah dengan manusia....tak kira la orang puasa ke tak puasa ke mesti nak singgah sini.....macam aku lak memang aktiviti wajib tiap-tiap petang bulan puasa (nampak sangat tak masak eh)....tapi best gak tawaf param ni.....dari lapar-lapar dan letih, terus jadi semangat bila tengok makanan...hahaha....

Hari pertama puasa aku g param dekat opis aku ni....aku g dengan kete, encek suami lak datang dengan moto.....memang ramai gila la manusia....terpaksa parking jauh-jauh....tapi lepas tu encek suami amik dengan moto....kekeke....

Hari kedua sampai semalam aku g param dekat area umah aku ni....

Walaupun banyak gerai, tapi makanan cepat habis....bayangkan bila aku nak tawaf sekali lagi je, makanan dah nak habis dah....perghhh...

Tapi, yang tak bestnya param tahun ni, makanan takde la sesedap mana pun.....mahal je lebih....makanan semua naik harga sekurang-kurangnya 50 sen....nasi ambeng dah RM6...ada tu cecah RM8....hohoho...nak cepat kaya betul....

Tapi nasib baik agar-agar pebret aku masih lagi 3 biji seringgit.....tapi, dia kata tahun depan dah naik harga...hmm, tak pe la kak, tahun depan saya belajar buat sendiri la....huhu....

Tapi pelik kan setiap kali puasa mesti orang beratur panjang untuk beli murtabak....padahal hari-hari lain tak de sampai macam tu sekali.....agaknya murtabak ramadhan lebih sedap kot.....huhu.....teringat murtabak paling sedap kat kampung aku....nampaknya tahun ni tak merasa la aku makan murtabak paling sedap tu sebab tahun ni beraya kat umah mertua......huhuhuhuhuhuhuhu.....


pic from google

P/s: Sorry gambar makanan pagi-pagi buta lagi....tak lapar lagi kan???

26 org syg adam:

Kakzakie said...

Bapak kakak paling suka murtabak. Tempat kakak pun sama ramai sungguh yg Q nak beli murtabak. Nasib baik kakak tak begitu gemar...:)

Huda said...

huda x pegi lg param thn ni..nk pegi pun ade lukman, sian lak kene himpit2 org ramai kan :)

Izan Ishak said...

mmg best kalau gi param ni...rasanya nak beli semua kan.

tp thn ni izan blm pegi lagi sbb en hubby balik keje terus singgah. tunggu ajelah apa yg dia beli...

sahromnasrudin said...

uma mertua kat ne?? belah utara erk ...

ajumohit said...

Hari2 pegi aanie, mmg byk menu naik rege dah , tp beli tak byakla... Beli Kuih je...smlm tya Kuih bakar rm5 satu!!!! Mahalnya

Jieda said...

tahun ni kalau boleh nak elakkan pergi pasar ramadhan.Setiap kali pergi kalau tak habis RM30 pasti tak sah.Cam semalam,anak2 pergi pasar ramadhan ngan en suami je,beli itu dan ini akhirnya ada makanan yang tak habis dimakan

*azni* said...

azni seboleh2nya nak elak kan ke param walaupun param dpn opis je..bkn apa,hrga mahal pastu rasa kdg2 out..setakat ni ok lg..masak je kat rumah.taktau la pasni kot2 berubah angin pulak..hehe..

bujal X said...

hamboi murtabak~~bertingkat~~

aanie said...

@Kakzakie

sy pun x gemar murtabak kat sini..byk sgt bawang...x suka...

aanie said...

@Huda

oo ye la..baby x elok bawak g tmpt sesak camni kan....

aanie said...

@Izan Ishak

haha, memang rasa nak beli semua...tp kena kuat semangat...esok masih ada...

aanie said...

@sahromnasrudin

mertua duk kat pahang...tp kampung mertua kat belah utara...:)

aanie said...

@ajumohit

ish, mahalnya...elok buat sendiri je kan aju....huhu...

aanie said...

@Jieda

semua benda nak kan?? hehe...xpe, arini kena kurangkan beli skit la...

aanie said...

@*azni*

wah, laratnya azni masak tgh sarat2 ni...bagus la tu blh jimat n masak sendiri lagi sedap kan??

eB ezrin said...

xxxxxxxxxxxxx... tipoo... hu3... x sahur la tadi.. huwaaaaaaa

MamaYatie said...

sebab...kalo beli murtabak, satu family makan..kalo kuih lain tak tentu lagi..heheee. tapi....murtabak param mahal nak mampos..smp RM 3 skpg padahal bulan bese RM2-2.50 jer..huwaaa

(jawapan dr hantu murtabak sejak kecik)

yaya | mohd said...

must try murtabak kg melayu kat jb..
pasti nak lagi dan lagi.ehee :)

Amy Syaquena said...

Dah masuk hari ke 5 kita berpuasa tapi amy sekali pun tak pergi ke PARAM lagi...malas pulak nak pergi orang mesti sesak punya huhu..


*jom singgah di belog saya*
http://www.sinarraudah.com/2011/08/contest-juadah-ramadhan-dan-ucapan.html

gadisBunga said...

saya bakal memasuki tahun ke3 tak pegi bazar ramadhan. :D

LePaK SiNi said...

sy jarang p bazar ramadhan..klau p pun setakat nk beli murtabak n kuih2 ja..klau p selalu takot xbole kawal nafsu berbelanja..hehe

Chuu Muqhlis said...

bersesak2 pon orng sanggup redah hahaha :D

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

mak oiii ramainya manusia..sy lum jejak lg ke PARAM..salu hubby je pegi otw balik umah dr opis..beli kueh je sbb sy masak sendiri..maklumlah surirumah..dia ckp gek mknn mahal dh kat PARAM tu..tp nasi ambeng smpi RM8????? mahal gilosss

d_LA said...

xley byg aku kalo PARAM tu seramai dlm pic tu...x rela aku berhimpit..aku pun teringatla murtabak best kat kg kita tu..sedapnye weh

.izzati liyana. said...

err..mmg ade eh istilah param tu? first time dengar. hehe.

this year saya belum pergi lagi mana2 bazar. tak berminat. lagipun malas nak keluar. sebab takde makanan yang teringin di makan.

cikpuanhady said...

beshnya gi param, sebabnya dapat tgk banyak makanan..nak makan semua memang tak dapek..kekeke..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Mama & Abah

Adam Hakeem

Our Baby