07 July 2011

Buah salak | Snake fruit

Korang pernah makan buah salak tak? buah salak (dalam bahasa kelantan panggil salok) ni merupakan salah satu buah favourite aku....kalau balik kampung memang akan cari buah ni....tapi susah gak nak dapat buah ni...tak sure ni buah bermusim ke tak..heehe..nampak sangat tau makan je kan??

Biasanya kalau mak aku beli sekilo, maknanya sekali hadap je la....hehe...tambah-tambah kalau kena yang manis kemain, memang tak tinggal kat orang belakang dah la....tapi memang aku sorang je yang suka makan salak ni...orang lain setakat rasa je...

Kat kl ni agak susah gak la nak jumpa orang jual buah salak ni....kalau ada pun mahal....dulu pernah jumpa kat chow kit...tapi, nak pegi chow kit semata-mata nak beli salak tu memang tak la...huhu..tapi, ahad lepas masa aku g pasar malam dekat area rumah aku ni terjumpa la makcik jual buah salak....

Mula-mula, takut gak nak beli..takut dia jual mahal....sebab kat chow kit dulu dia jual RM10 sekilo....huhu..kalau kat kelantan boleh dapat 3 kilo tau....nasib baik dapat RM4 sekilo....wah, murah!! tunggu apa lagi? pilih la..adam pun sibuk gak nak pilih sama....


manis sangat...sekali hadap je nih......hehe...


Info salak:

Salak adalah sejenis palma dengan buah yang biasa dimakan. Dalam bahasa Inggris disebut salak atau snake fruit, sementara nama ilmiahnya adalah Salacca zalacca. Buah ini disebut snake fruit karena kulitnya mirip dengan sisik ular. (wikipedia)

Buah Salak mempunyai rasa yang manis atau masam-masam manis dan kelat sedikit biasanya dimakan dalam keadaan segar tetapi boleh juga dibuat jeruk. (wikipedia)


P/s: Harus ku pergi lagi pasar malam cari buah ni....hehe..^_^

10 org syg adam:

syawalsimpsons said...

SEDAP BUAH NI...TAPI SUE X SUKE SEBAB KULITNYER..SUE NI JENIS PENAKUT YA AMAT NGAN ULAR..MMMM...X LEH...ADOI....TUNGGU ADA ORG KOPEK BARU LEH MAKAN...TOUCH2 X MO RR...HEHEHHE

Unknown said...

kalau gi penang,dapat jumpa buah salak ni bersepah-sepah kan...hehehe

Nadia said...

nadia pon suka buah ini..:)

entry terbaru::#4 Spontaneous Thursday | ツ Miss Nadya Punyer Blog ツ

akiratoriza said...

feveret saya sepanjang zaman ni.. kalau melantak memang tak hingat..

Unknown said...

sedap ni ....saya suka, sekarang tengah musim salak ni....

banyak dan murah....

stellaizz said...

oh my peberet terbaek ok.......


tp betul ke di awal kehamilan x leh mkn buah nie????

org kata lah...

juanita said...

Wahh..saya suka. kat kelantan byk kan...Saya xsuka yg sudah dijerukk

http://www.tetikusrusak.net/contest-aku-mahu-jadi-ratu/

ajumohit said...

Suke jugak mkn buah ni, abg ipar org klate, ktorg merasalah mkn bush ni slalu hehe

lady-D said...

baru aku tahu nm mat saleh buah ni snake fruit..ngeri pulak nama tu

Mama Kembar Tiga said...

mama tak pernah lagi makan buah salak yg fresh, slalu makan yg jeruk jer. mmg my fevret. tp dulu masa 1st time gugur & dok try nak peknen mak bidan tak bagi makan, tajam & not good for rahim katanya. So almost 3 yrs berpantang tak makan salak. now tiap kali jumpa jeruk salak je terus blasah sepuas puasnya hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...