05 July 2011

Jamu | Elok ke untuk kesihatan??

Sebenarnya seumur hidup aku, rasanya aku tak pernah makan jamu....mungkin sebab takut kot....sebab tak tahu apa isi kandungan jamu tu...lagipun family aku terutamanya mak aku sendiri pun tak pernah amalkan jamu....kalau masa pantang bersalin pun setakat makan air akar kayu campur manjakani je (kot).....

Masa pantang bersalinkan adam dulu aku tak de la nak cari jamu.....ntah, tak terfikir langsung pasal jamu ni....lagipun time tu ilmu tak cukup.....rasa rugi lak bila tak makan jamu...memang la sekarang ni tak de rasa perbezaan apa-apa....kemudian hari tak tahu lagi kan?

Tapi nasib baik gak aku tak beli jamu.....sebab adam ada G6PD...jadi, banyak benda yang perlu dielakkan untuk  bagi kat adam...contohnya ubat-ubat sendiri tanpa arahan doktor, ubat gegat, kacang parang, ubat-ubat tradisional, jamu dan ubat senseh.....bila tengok kat list ubat yang adam tak leh makan, memang banyak gak la.....so, aku tak leh la nak makan sembarangan....

Tak kisah la kalau aku tak dapat makan jamu dan ubat kurus lepas bersalin pun, asalkan adam tak kena effectnya....adam lebih penting...


rindunya time adam kecik-kecik dulu....


aksi tunjuk pusat....


saayyaaangg adam.....xoxo


Tapi sekarang ni, memandangkan adam dah tak breastfeed lagi, maka boleh la aku try segala mak nenek jamu yang ada....nak bagi cik abang bertambah sayang...ehh?? hehe...

Tapi, elok ke makan jamu ni ek?? ari tu aku makan jamu terus period aku tunggang-langgang.....huhu...

14 org syg adam:

Unknown said...

azni dulu lps bersalin mkn gak jamu mustika ratu..so far ok la..pastu try pulak maajun anggun bestari kejap sbgai perancang..tp sbb mkn tak disiplin terlekat jgk..hehe..yg 2nd ni tak tau nk mkn jamu apa plak..

ajumohit said...

aju mkn jamu gak masa pantang tu aanie, terus jadi kuning bebudak ni hehehe...skrg ni tak berani nk mkn coz hajat nk kurus jugak, tp tak pasti dgn kandungan dlm jamu tu...kene tgk bahan2 jugakla, ada yg ok

Unknown said...

bui tak pernah makan jamu..tak baik utk kesihatan..buah pinggang mudah rosak kalau makan benda2 mcm ni..

aanie said...

@*azni*

ooo, ada jamu utk perancang ek...hehe, tu la...klu mkn perancang, mmg lekat la klu skip...

aanie said...

@ajumohit

hmm, tu la..takut gak nak mkn sbnrnya...

aanie said...

@Bui Idzra Ryn

oo ye ke? risau la pulak klu camni...

lady-D said...

anak sedara aku ada G6PD tp camne leh doc x detect ms lahir..aritu tersilap mkn kacang parang smpai lembik budak tu kene msk wad..bahaya tol..
patutnya mkn jamulah period jd oke, ni mkn tunggang langgang lak..pelik tu

MARIA LIZA said...

bukan tak elok makan jamu tapi kekadang depend pada hormon badan kita juga..sesuai atau tidak tapikan maria anak no. 2 ni tak pernah ambik jamu...taknak ambik risiko...dari ambik jamu baik ambik supplemen...

ayanuts said...

comelnyerrrr...rasa nk gomol2 je pipi dia sbb comel sgt..he..he..

Unknown said...

jamu buat sendiri ok ke??......

salam singgah kenalan...join² ye

aanie said...

@d_LA

tu lah..mu penah cite psl ni...kesian anak buah mu tu...kalau bgtau awal2, xde la jd camtu kan?

aanie said...

@MARIA LIZA

vco pun ok gak kan??

aanie said...

@ayanuts

macih dear...:)

aanie said...

@azam

kalau buat sendiri ok kot..sb kita tau apa bahan dia....salam kenal..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...